وبلاگ تخصصی چهار باغ

وبلاگ مجازی خبرنامه مهدی آباد بهادران

وبلاگ تخصصی چهار باغ

وبلاگ مجازی خبرنامه مهدی آباد بهادران

کاهش ۸۰٪ پسته در روستای مهدی آباد بهادران

مسوول مرکز خدمات جهادکشاورزی بهادران در شهرستان مهریز از کاهش 80 درصدی برداشت پسته این بخش به دلیل خشکسالی خبر داد. 

محمود فلاح در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)-منطقه یزد، سطح زیرکشت پسته در این منطقه را 7 هزار هکتار اعلام کرد که 50 درصد پسته شهرستان تا کنون برداشت شده و افزود: برداشت پسته از نیمه شهریورماه در این شهرستان آغاز شده است و هنوز ادامه دارد.

وی گفت: کاهش برداشت محصول در نتیجه خشکسالی و نیز عدم سال آوری محصول بوده و 30 تا 40 درصد کاهش نیز ناشی از شرایط آب و هوایی بوده است.

فلاح تصریح کرد: این 7 هزار هکتار سطح زیر کشت توسط 120 حلقه چاه و 5 رشته قنات  آبیاری می شود

مسوول مرکز خدمات جهادکشاورزی بهادران پیش بینی کرد امسال 2 هزار تن محصول از سطح زیر کشت پسته این بخش برداشت شود.

وی اعلام کرد: تعداد بهره برداران محصول پسته در بهادران 2 هزار 400 نفرند که 50 درصد آنها بومی هستند.

فلاح افزود: محصول پسته بهادران در 50 ترمینال پسته مکانیزه، سرآوری می شود.

اخبار جدید مهدی آباد بهادران

  • بلوار کوثر احداث گردید: 

بلوار امام علی (ع) از جهاد کشاورزی تا چاه همت آباد (استاد غلامی)احداث گردید و از کنار هواشناسی میگذرد.احداث این بلوار از مصوبات سفر های دوره ای ریاست عالیقدر جمهوری به استان یزد میباشد.طول این بلوار ۵ کیلومتر میباشد و هزینه ی این طرح بالغ بر ۱۲۰۰۰۰۰۰۰ ریال شده است. 


  • سالن ورزشی چند منظوره احداث گردید:  

سالن ورزشی سرب وروی مهدی آباد که در مسیر مهدی آباد- کریم آباد است یکی دیگر از مصوبات سفر های هیات دولت به استان بوده است.  برای ساخت این سالن ورزشی از هزینه ی ۲۰۰۰۰۰۰۰۰۰ریالی استفاده شده است.


 

  • خانه های مهدی آباد سند دار شده اند: 

 رایزنی های لازم با بنیاد مسکن در زمینه ی سند دار کردن خانه ها صورت گرفته است.به گفته ی دهدار بهادران:خانه ها تا سال ۹۱ سند دار میشوند. 

و افزود :تا پایان امسال میخواهیم با کمک شورای عمران یزد کوچه های مهدی آباد راه آسفالت کنیم.


 

  • طرح آجر فرش کردن خیابان چهار باغ شروع بکار شد: 

طرح کفسازی این مسیر شروع بکار کرده است ولی مشکلات نبود بودجه ی لازم در انجام این کار باعث کندی پیشرفت آن میشود و از کاروانسرای اربابی مهدی آباد شروع و تا برج تاریخی اربابی در دو سال آینده پایان میابد.


  •  گازی کردن خانه ها از سال آینده آغاز میشود: 

 به گفته ی مقام ریاست جمهوری و طرح گازرسانی مجلس شورای اسلامی به تمام نقاط کشور تا پایان سال سه سال آینده به تمام خانه های کشور و روستاهای کشور گازرسانی میشود و مسوُلین در تلاشند تا خانه های روستای مهدی آباد در پایان امسال گازکشی شوند. با تشکر زیاد از مسوُلین روستای مهدی آباد که در تلاشند تا مردم این روستا در رفاه و آسایش قرار گیرند.


شعر زیبای چهار باغ مهدی آباد بهادران

مبارک نام مهدی شد بر افلاک 

بپا شد مهدی آباد هم در این خاک 

 

خیابان قدیمی بید پیرش 

درختان و چو برج بی نظیرش 

 

قلاتون قلعه و کوه سپیدش 

گذرگاه بنه پیر امیرش 

 

دیاری که پدید آمد سر لطف 

تو را باید نگین انگشتری گفت 

 

چه زیبا و قشنگ است نام عباس 

زعشقش مسجدی از خاک برخاست 

 

یگانه در و چون یاقوت پرفصل 

در این دشت وسیع نام ابوالفضل 

 

((رجب))در وصف این دشت ناتوان است 

گمانم اندکی خام و جوان است 

 

گهر نام رجب باشد در این دشت 

که اکنون مخلص این وادیه گشت 

 

علیرضا رجبی

منطقه حفاظت شده کالمند مهدی آباد بهادران

 منطقه حفاظت شده کالمند بهادرن  



  

۱-مقدمه 

 

دخالت های نا آگاهانه انسان در نظام طبیعت موجب گردیده تا مظاهر زیبای طبیعت منجمله گیاهان، جانوران و اکوسیستم های بی نظیر در معرض دگرگونی و حتی خطر نابودی قرار گیرند.

در گذشته ای نه چندان دور، انقراض گونه هایی چند از جانوران و گیاهان، موجبات آزردگی خاطر تمامی دوست داران طبیعت را فراهم آورده که در صورت عدم توجه کافی، این روند در شرایط فعلی نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

حفاظت و نگهداری مناطقی که دارای ذخایر ژنتیکی ارزشمندی از گیاهان و جانوران مختلف می باشند گامی کوچک در راستای وظیفه خطیر انسان جهت بقای گونه های جانوری و گیاهی بوده که به عنوان نمونه ای بارز از این مناطق می توان منطقه حفاظت شده کالمند بهادران در استان یزد را نام برد.

بر ماست که به عنوان عضوی کوچک از کره خاکی در مسیر احیا و نگهداری اکوسیستم های طبیعی اطرافمان گام برداشته و با تلاش در جهت اشاعه فرهنگ زیست محیطی، طبیعت را به تعادل و توازن خود نزدیک گردانیم.  

 

 


 

 ۲-تاریخچه  

منطقه کالمند - بهادران در سال 1355 به دلیل تخم گذاری پرنده با ارزش و کمیاب هوبره و همچنین برخورداری از وضعیت اکولوژیکی مناسب جهت ادامه حیات گونه های ارزشمند جانوری و گیاهی مختلف از جمله آهو و زاغ بور به عنوان منطقه شکار ممنوع و از تاریخ اول خرداد ماه سال 1370 با تصویب شورای عالی محیط زیست، رسماً در زمره مناطق چهار گانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته و به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام گردید. 


 ۳-موقعیت جغرافی

 

 

این منطقه در حد فاصل 54 درجه و 20 دقیقه تا 55 درجه و 15 دقیقه طول جفرافیایی و 31 درجه و 5 دقیقه تا 31 درجه و 35 دقیقه عرض جفرافیایی واقع شده است.

کالمند در 20 کیلومتری شهرستان مهریز و 50 کیلومتری مرکز استان و بهادران در 85 کیلومتری یزد قرار گرفته است.

وسعت این منطقه حدود 250000 هکتار برآورد شده که بیش از نیمی از مساحت آن را نقاط دشتی و مابقی را ارتفاعات صعب العبور، کوهپایه ها و تپه ماهور ها تشکیل داده است. بلندترین نقطه این منطقه در کوه مذوار با ارتفاع 3290 متر و پست ترین نقطه آن در کفه مهدی آباد با ارتفاع 1400 متر از سطح دریا قرار دارد.

میزان بارندگی در نقاط مختلف این منطقه متفاوت بوده و از حداقل 50 تا حداکثر 150 میلی متر در سال متغیر می باشد.


 ۴-منبع آب   

 

منابع آبی موجود در منطقه حفاظت شده کالمند - بهادران به دلیل وسعت زیاد و کویری بودن آن جوابگوی نیاز حیات وحش منطقه نبوده است. سنگآب های موجود در منطقه که در اثر انحلال آهکی به طور طبیعی تشکیل شده اند، از نظر ذخیره و ظرفیت نگهداری آب متفاوت و میزان آب آنها تحت تاثیر نزولات جوی بوده و در سال های اخیر کمبود بارشهای جوی موجب گردیده تا ذخیره آبی چشمه ها و سنگآب های منطقه بسیار کم شود.

در این راستا، اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد با حفر چند حلقه چاه، نصب چند عدد تلمبه بادی، تعمیر و مرمت سنگآب ها و ایجاد مخازن آب متعدد زیرزمینی، این امکان را فراهم آورده که حتی در ماه های گرم سال نیز گیاهان و جانوران وحشی منطقه با مشکل کم آبی مواجه نباشند. 

------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

 ۵-پوشش گیاهی

 

کنترل مستمر منطقه حفاظت شده کالمند - بهادران، اعلام یک پنجم منطقه به عنوان محدوده امن و اجرای قانون تعلیف احشام موجب گردیده تا جوامع گیاهی منطقه، مرکب از انواع فرم های رویشی اعم از یکساله علفی، چندساله علفی، بوته ها، درختان و درختچه ها که در گذشته سیر قهقرایی را طی می کرده اکنون از وفور نسبی برخوردار باشند. طبق مطالعات انجام شده در تابستان 1379، تعداد 115 گونه گیاهی در منطقه شناسایی شد که به عنوان نمونه می توان به گونه های زیر اشاره نمود: گون، اسفناج وحشی، تره تیزک، کاکوتی، فرفیون، گل گندم، شقایق کوهی، انغوزه، زنبق صحرایی، ملیکا، خارشتر، کلاه میر حسن، کاروانکش، افدرا، اسکنبیل، تاغ، قیچ، پرند، گز، گل کتانی، بابونه ای، شب بوی صحرایی، تلخک، اسفند ، علف شور، کلپوره، شیرینک، بادام کوهی، انجیر وحشی، کسور و بنه.


 ۶-فون جانوری 

 

منطقه حفاظت شده کالمند - بهادران با توجه به وجود ارتفاعات، تپه ماهور ها و دشت ها، زیستگاه و مامن مناسبی جهت زندگی انواع گونه های جانوری می باشد. در ارتفاعات منطقه، گله های متعدد کل و بز و قوج و میش مشاهده شده و در قسمتهای دشتی تعداد زیادی آهو که حدود 2000 راس تخمین زده می شود نظر هر بیننده ای را به سوی خود جلب می کند. 

 

در قسمت های شمال و شمال شرقی منطقه که از اقلیم خشک تری برخوردارند تعدادی جبیر زیست می نمایند؛ همچنین جانورانی از قبیل یوزپلنگ، کاراکال، پلنگ، کفتار، روباه، گرگ، شغال و پرندگان ارزشمندی همچون زاغ بور، هوبره، کبک، تیهو، باقرقره و خزندگانی مانند بزمچه و مار در منطقه موجود می باشند.


 ۷-پرورش گورخر    

کمتر از نیم قرن پیش حدود دو سوم خاک کشور ایران زیستگاه گورخر ایران بود که بر اثر شکار بی رویه و تعارضات انسانی، وجود این گونه فقط منحصر به دو منطقه توران و بهرام گور شد. درسال 1376 اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد طرح اسارت، انتقال و رهاسازی گورخر ایران را در منطقه حفاظت شده کالمند - بهادران راه اندازی کرد که خوشبختانه این طرح با موفقیت روبرو و در حال حاضر 8 راس گورخر در این منطقه زیست و با توجه به روند تکثیر پیش بینی می شود که در آینده نزدیک در مناطق مختلف استان رهاسازی گردند.


 ۸-قابلیت های منطقه

 

نقاط دیدنی، چشم انداز ها و مناظر طبیعی این منطقه، وجود حیوانات با ارزش و حمایت شده ای چون آهو، جبیر و پرندگان نادر و کمیابی مانند زاغ بور و هوبره، با ارزش بین المللی اشان بر اهمیت این اکوسیستم کویری افزوده است. گیاهان و جانوران موجود در منطقه حفاظت شده کالمند - بهادران که به نحو مطلوبی خود را با شرایط سخت کویری تطابق داده اند می توانند به عنوان نمونه، مورد مطالعه وتحقیق مراکز آموزشی و تحقیقاتی قرار گیرند. در پایان ذکر این نکته ضروری است که علیرغم وجود تعداد زیادی از آبادی ها و چاه های کشاورزی در منطقه این مسیله در روند حفاظت تاثیر منفی چندانی نداشته که این امر را بایستی مرهون همراهی و همدلی مردم و فرهنگ غنی و شناخت عمیق آنها نسبت به حفاظت از گونه های وحش دانست.


تصاویری از مهدی آباد










تصاویر مهدی آباد